• Myndighetstilsyn. Offentlige myndigheters tilsyn er en god anledning til å dra nytte av deres spesialkunnskap. Les mer om offentlige myndigheter i kapittel 3. • Åpningsbefaring. Rett etter første innslipp kan det være lurt å ta en runde for å kontrollere at arrangementets ulike deler fungerer i praksis. Innlasting I innlastingsfasen skal alt av lyd og lys på plass og barer, matserveringer, stands og tilhørende lagre skal fylles opp. Dette må planlegges nøye både i forhold: • når og hvor skal varene leveres • hvilke kjøretøyer som skal ha adgang • vakthold for å sikre verdiene inne på området Praktisk g jennomføring I denne fasen av arrangementet er fokus, forutsigbarhet og tempoendring viktige stikkord for at man skal kunne oppdage og håndtere eventuelle hendelser og således ivareta sikkerheten underveis: • Fokus. Sikkerhetspersonellet hovedoppgave er å sørge for at publikum 1) ikke skader seg, 2) føler seg trygge, og 3) får en fin opplevelse. Sikkerhetspersonellet må kjenne sin rolle og sine arbeidsoppgaver, og holde riktig fokus: God informasjon og servicevennlig innstilling er mye av jobben. Det er viktig å være observant, forsøke å løse problemer før de oppstår og løse problemer som har oppstått. • Forutsigbarhet. Organisasjonen må hele tiden være føre var. Forutsigbarhet kan oppnås gjennom løpende innhenting av informasjon, for eksempel fra personell ute på arrangementsområdet, utsiktspunkter, løpende rapporter fra sikkerhetspersonell eller videoovervåkning. • Tempoendring. Sikkerhetsorganisasjonen bør være forberedt på å måtte høyne eller senke nivået på innsats og beredskap avhengig av hva som inntreffer. Både planlagte innslag så vel som uforutsette hendelser kan lede til økt beredskap. Forkunnskap i form av artistprofiler, publikumsprofil, risikovurderinger og innhentet informasjon om den umiddelbare situasjonen kan ligge til grunn for hvilket nivå som gjelder for innsatser og beredskap. Les mer om sikkerhetsarbeidet under gjennomføringen i kapittel 19. I denne fasen bør det løpende føres loggbok for å dokumentere hendelser som inntreffer og avgjørelser som fattes underveis. En slik logg er også et godt utgangspunkt for oppsummeringen og evalueringen av arrangementet. Utlasting Dette er en fase hvor det også kan være stor aktivitet da de fleste er slitne og ønsket om å bli ferdige er stort. Derfor 14 må man sørge for en god trafikkavvikling med fokus på de samme tingene som under innlastingsfasen i forhold til hvilke kjøretøyer som skal ha tilgang til området. Nedbygging Nedbyggingen kan i blant være preget av hastverk og utålmodighet etter å fullføre jobben. Det er viktig ikke å glemme denne fasen i sikkerhetsplanleggingen. Blant annet kan det være nødvendig å passe på utstyr, også når arrangementet rigges ned. Bruk av tunge kjøretøy kan innebære risiko for påkjøring. Nedrigging av midlertidige konstruksjoner og utstyr må også gjennomføres på en forsvarlig og sikker måte. Les mer om midlertidige konstruksjoner i kapittel 13. Husk at arrangementet ikke er over før alt etterarbeid er avsluttet, for eksempel ved sluttbefaring med grunneier. Følgende gjøres i nedbyggingsfasen: • Selve avslutningen. Alt som monteres i oppbyggingsfasen må demonteres og ryddes bort. Lag en sjekkliste. I praksis kan man følge sjekklistene fra oppbyggingen. Noter det som er interessant ut fra et sikkerhetsperspektiv. • Inventar/utstyrsregistrering. Utstyr skades og forsvinner. Inventarliste gir informasjon om hva som kan brukes på nytt, hva arrangementet må beregne erstatning for til leverandøren, og hva som må kjøpes før neste gang. Noter hva som fungerer bra og dårlig til bruk ved neste arrangement. • Forlat arrangementsområdet i henhold til avtale med grunneier. Et arrangement kommer antakelig til å påføre slitasje på arrangementsområdet eller lokalet. Arrangøren skal, om ikke annet står i leieavtalen, etterlate området eller lokalet i samme stand som forut for arrangementet. 1.1.6 ETTERARBEID Etterarbeidet består av tre deler: 1. Oppsummering av loggen fra arrangementet. 2. Evalueringssamtaler med interne og eksterne parter (for eksempel ansatte, myndigheter og naboer). Her er det spesielt viktig å ha dialog med myndighetene (for eksempel politi, brannvesen og mattilsyn). Bruk gjerne et ferdig skjema som støtte, men få også med spontane synspunkter. 3. Tiltak på bakgrunn av inntrufne hendelser. Hva må gjøres umiddelbart og hva kan vente til neste arrangement?
Last ned PDF-fil
Arkiv